Les 14 propostes del RACC per millorar la qualitat de l’aire

En els darrers mesos, la Generalitat de Catalunya i l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) han anunciat mesures que contemplen diferents restriccions de circulació per als turismes i les furgonetes més antics.

El RACC ha estudiat aquestes mesures i ha presentat a la Generalitat de Catalunya i a l’Àrea Metropolitana de Barcelona un document que inclou un seguit de canvis i un paquet de propostes a les mesures per a millorar la qualitat de l’aire.

El Club considera que cal prendre mesures per millorar la qualitat de l’aire, i algunes d’aquestes mesures passen per eliminar els vehicles més contaminants de forma progressiva i coordinada.

Per a dur a terme aquest objectiu, el RACC defensa un seguit d’actuacions que s’han de donar en paral•lel per tal que el seu efecte agregat doni els resultats esperats i la mobilitat obligada dels ciutadans es vegi garantida, tant per desplaçar-se per anar a treballar com per accedir als serveis sanitaris o a centres educatius o universitaris.

mesures qualitat de l'aire

A continuació trobaràs les 14 propostes del RACC per millorar la qualitat de l’aire:

1.  Aplicació progressiva, homogènia i coordinada de les restriccions  

La manca de coordinació entre el programa de mesures estructurals de la Generalitat i l’AMB genera confusió entre els usuaris, donat que les dues normatives difereixen pel que fa a quins són els vehicles afectats, el moment d’aplicació de les mesures i l’àmbit geogràfic d’aplicació. Per altra banda, no s’ha especificat si hi haurà vehicles o usuaris exempts de la normativa.

Propostes RACC:

El RACC proposa una aplicació progressiva de les zones de baixes emissions que inclogui els següents aspectes:

1. Una sola normativa

Establir una única norma per a tots els usuaris, enlloc de dues que no coincideixen en res. Preferentment, aplicar inicialment els criteris aprovats per la Generalitat, és a dir, restriccions a vehicles anteriors a 1997 i anar ampliant el veto progressivament segons els resultats obtinguts. Això garanteix que no quedaran afectats més usuaris que els necessaris per assolir uns nivells de qualitat de l’aire que compleixin la normativa europea.

2. Ampliació de la xarxa de punts de mesura de la qualitat de l’aire i rigor en  les mesures

Amb la finalitat de tenir més precisió en les mesures, ampliar la xarxa de punts de mesura de la qualitat de l’aire, de manera que les restriccions només s’hagin d’aplicar allà on veritablement s’estiguin donant els problemes de qualitat de l’aire. Caldria també tractar de forma rigorosa la informació relativa a les causes i les conseqüències dels valors de la qualitat de l’aire evitant generar alarma entre la població.

3. Ampliació del període d’adaptació

Implementar les mesures amb suficient anticipació per als usuaris (3 anys per a les mesures estructurals) de forma coordinada i en un àmbit territorial únic.

4. Incorporació dels vehicles pesants

Incloure dins les mesures als vehicles pesants més contaminants, ja que quan aquests vehicles són antics són més contaminants que els turismes i les furgonetes, tant de partícules com de NOx. Fer un estudi a fons de les emissions reals de les motos i decidir en conseqüència.

5. Limitació horària de les restriccions

Limitar les restriccions a les hores de màxima mobilitat: de dilluns a dijous de 8h a 20h i els divendres de 8h a 15h. Aquest últim dia tot pensant en la mobilitat de cap de semana.

6. Establiment d’excepcions

Deixar exempts de les restriccions els vehicles d’alta ocupació (3 o més passatgers), així com els vehicles de persones amb mobilitat reduïda i els vehicles de serveis d’emergències.

2.   Compensacions i regulació econòmica:

El canvi a vehicles nets pot suposar un elevat cost d’adaptació per als usuaris afectats per les restriccions, fet que requereix un sistema compensatori estable i la implantació d’avantatges impositius que beneficiïn a qui menys contamina.

Propostes RACC:

7. Inversió del nou impost de CO2 en ajuts per a la renovació del parc

Invertir la recaptació del nou impost de CO2 per ajudar econòmicament als usuaris afectats per les restriccions perquè canviïn el seu vehicle dièsel antic per un altre de més net que disposi d’etiqueta ambiental. Considerem aquesta compensació indispensable, ja que està previst que l’impost sobre el CO2 gravi més aquells usuaris amb vehicles antics, als quals per altra banda se’ls restringirà la circulació.

8. Establir les tarifes d’aparcament regulat en funció de les emissions

Establir les tarifes d’estacionament en zona regulada en funció del potencial
contaminant dels vehicles. D’aquesta manera es pot oferir una tarifa més baixa als vehicles més nets i més alta als més emissors, mantenint la neutralitat recaptatòria respecte l’escenari actual.

9.  Desincentivació  del consum del dièsel

Equilibrar progressivament l’impost d’hidrocarburs entre gasoil (0,37€/l aprox. actualment) i gasolina (0,46€/l aprox. actualment) per tal d’evitar seguir incentivant els vehicles dièsel.

10. Vincular l’impost de circulació a les emissions

Implantar un canvi fiscal que permeti vincular l’impost de circulació a les emissions nominals de NOx i PM, enlloc de fer-ho en funció de la potència fiscal.

transport públic a Barcelona

3.  Millora del transport públic i de les infraestructures de transport:

La congestió als corredors d’accés a Barcelona des d’altres punts de l’àrea metropolitana col•labora de forma important a empobrir la qualitat de l’aire. En els trajectes d’intercanvi entre Barcelona i el seu entorn metropolità la mobilitat en vehicle privat és més elevada degut a la manca de competitivitat del transport públic. Per tant, la connectivitat en transport públic entre Barcelona i el seu entorn és on s’ha de posar el focus de millora.

Propostes RACC:

11. Millora de la xarxa de Rodalies

Incrementant la fiabilitat tant en freqüències com en temps de trajecte per tal que siguin una alternativa àgil i vàlida al trànsit en vehicle privat (desdoblament de la R3, soterrament a L’Hospitalet, via orbital del Vallès, etc.) i reduint el preu dels bitllets.

12. Potenciar els Park&Ride de les estacions de ferrocarril metropolitanes

Integrant el preu de l’aparcament dins el sistema tarifari de l’ATM, incrementant el número de places de què disposen, millorant-ne la senyalització d’accés i oferint informació de la seva ocupació en temps real.

13. Implantar carrils Bus-VAO de baix cost

Implantar aquesta tipologia de carrils Bus-VAO de baix cost (amb marques viàries) a la B-23 i a la C-31 Nord.

14. Instal•lació de senyalització de velocitat variable

Continuar la instal•lació de senyalització de velocitat variable als corredors d’accés a Barcelona que encara no en disposen, com la C-58.

Comments
  1. Xavier Sáinz

    Bon dia, tinc un Opel Corsa i visc a Girona. els dijous baixo a Barcelona ,generalment en tren. Algunes vegades baixo en cotxe i el deixo al meu parking durant el cap de setmana. Algunes vegades agafo el cotxe per marxar a Alpens un cap de setmana i el diumenge torno a Barcelona, i el dilluns al matí torno a Girona. El meu cotxe m’ho vaig comprar el 2005. Que he de fer per poder circular per Barcelona?, només per anar al Parking. Mentres estic a Barcelona, només utilitzo l’autobus, metro o taxi. El meu cotxe és Diesel.
    Prego
    m’orientin que he de fer per cumplir la normativa.
    Molt agrait per la seva atenció.
    Xavier

    • RACC Bloc

      Bon dia Xavier,
      Seran comptats els dies que es declari un episodi de contaminació ambiental (si és que s’arriba adeclarar). En cas que es declarés just el dia que vostè ha de venir a Barcelona, una opció seria venir en tren. Com per desplaçar-se per la ciutat utilitza metro, autobús o taxi, només es veuria afectat el seu desplaçament per arribar a la capital. Salutacions.

  2. Albert

    Buenas tardes en anteriores comentarios se han dicho muchas verdades , pero quiero añadir un apartado mas : la contaminacion es relativa ; ejemplo contamina mas un vehiculo de solo 5 años de antiguedad circulando pongamos 5 horas por la ciudad , que un vehiculo con 20 años que solo se usa para ir a tu puesto de trabajo y volver a casa utilizando para ese menester 1 hora de funcionamiento
    por que el principio de contaminacion es : volumen de particulas en metros cuvicos de aire , pues un motor cuantas mas horas funciona mas aire contamina por tener que utilizar mas cantidad de aire
    Tendria la administracion corespondiente de preocuparse antes de los vehiculos que mas horas funcionan , que ademas seguramente son vehiculos de profesionales los cuales en el momento de adquirir estan exentos de diferentes inpuestos ,ademas sus gastos derivados ( averias conbustibles , etc ) si son declarados como empresa tendran a mi entender desgravacion
    ( taxis , autobuses , camiones etc)
    Y no al ciudadano normal que el cambio de vehiculo le seria mas costoso
    Otra reflexion que pasa con los vehiculos extrangeros si podran circular , y los camiones ,
    a lo que no entiendo es tanta restriccion de lunes a viernes y sabado a domingo no pasa nada , es que el lovi del comercio ha ganado la partida y quiere los parking de centros comerciales llenos y entonces la contaminacion no molesta
    Señores de la administracion seamos serios y evaluen todas las posivilidades y no se centren en el mas devil

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *