La velocitat màxima també baixarà en zona urbana: de 50 a 30 km/h

La Direcció General de Trànsit (DGT) està decidida a aconseguir que l’excés de velocitat deixi de ser una de les principals causes d’accident de trànsit, en qualsevol via. Després de la decisió de reduir la velocitat màxima a les carreteres convencionals a 90 km/h –decret que entra en vigor el 29 de gener del 2019–, ja se sap que durant aquest 2019 també canviarà la normativa sobre la velocitat a les zones urbanes, que passarà de 50 a 30 km/h.

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, va anunciar aquesta mesura el passat mes de desembre en la conferència internacional “¿De la visión cero al objetivo cero? Liderazgo en la mejora de la seguridad vial”, organitzada per la Fundació Mapfre:

El risc de morir en un atropellament serà cinc vegades més baix

Un dels estudis internacionals a què fa referència el ministre en la seva declaració és Speed and Crash Risk (Velocitat i risc d’accident), realitzat per l’OCDE i el Fòrum Internacional del Transport (ITF).

L’estudi assenyala que “el risc de morir en una col·lisió entre un automòbil i un vianant és gairebé cinc vegades més gran en les col·lisions a 50 km/h en comparació amb el mateix tipus de col·lisions a 30 km/h”. Per això recomana una velocitat de 30-40 km/h en zones urbanes on convisquin usuaris vulnerables (vianants, ciclistes, etc.) amb vehicles motoritzats.

Zones 30, una mesura prèvia

La circulació per les ciutats a 30 km/h ja és, però, habitual en alguns municipis. Per exemple, a Barcelona des de fa anys és la velocitat obligatòria a tots els carrers amb un sol carril per sentit, i a Madrid, també.

A més, molts municipis compten amb les anomenades “zones 30”, una mesura per pacificar el trànsit en determinats barris o vies. Les zones 30 s’apliquen també des de fa temps –a Barcelona, per exemple, des del 2006–, però s’han estès en els últims anys a causa de l’auge de la mobilitat amb bicicleta i de la major conscienciació sobre la necessitat d’assolir una millor convivència entre usuaris de les vies. La Fundació RACC ha analitzat el comportament dels vianants, ciclistes, motoristes i conductors que circulen per Barcelona en aquest estudi.

La mesura de reduir la velocitat màxima a 30 km/h permetrà extendre els avantatges de la zona 30 a les vies d’un únic carril per sentit.

Comentaris
  1. Jaume Viñals García

    Algú va dir al seu día, i al meu entendre no li mancaba raó : “Locura es hacer lo mismo una y otra vez esperando obtener resultados diferentes”.
    Sempre, des de 1967 que tinc carnet de conduir, he vist reprimir la velocitat máxima, que estic mes que conveçut que no es el problema, i cada cop hi ha mes morts en accident de tránsit.
    Pot ser es hora de demanar responsabilitas polítiques i civils sobres aquest fet a qui correespongui i adaptarse a la vertiginosa i constant evolució del sistema en que vivim, recuperant els valors de educació personal, formació viaria i civisme en general.

  2. Sendo

    Em s emble mol b.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *