La manipulació del comptaquilòmetres, un frau a l’ordre del dia

El RACC, en col·laboració amb la FIA, està avisant de la proliferació del frau en el quilometratge en els vehicles de segona mà. Es tracta d’un problema que afecta tot Europa i, molt possiblement, és un dels problemes més greus entre els compradors de cotxes de segona mà. T’expliquem en què consisteix el frau de la manipulació del comptaquilòmetres i com el pots prevenir.

Què és el frau de la manipulació del comptaquilòmetres?

És la pràctica d’alterar el comptaquilòmetres d’un cotxe perquè indiqui un quilometratge inferior al realment fet, la qual cosa pot permetre vendre’l a un preu superior al qual correspondria.

Fa anys, la manipulació en el quilometratge implicava desmuntar el quadre de lectures i el mateix comptaquilòmetres. Es va pensar que la digitalització evitaria finalment aquest tipus de frau, però ha resultat que l’efecte ha estat el contrari. Ho podeu veure en aquest vídeo:

La modificació del quilometratge actual és una qüestió de “plug&play”. Només cal connectar un ordinador portàtil amb un software adequat, o un dispositiu especial al port OBD (On-Board Diagnostics), per a modificar a voluntat el comptaquilòmetres. A part que el preu dels dispositius és barat, internet ha facilitat molt aquesta tasca.

A simple vista és impossible detectar la diferència entre un cotxe modificat i un de normal. Només un mecànic especialitzat podria intuir una possible modificació del comptaquilòmetres basant-se en el desgast dels components del vehicle. Les conseqüències per al propietari defraudat poden ser realment negatives. A part de la possible estafa, que pot arribar a milers d’euros, s’enfronta a una depreciació accelerada del vehicle i a un increment dels costos de manteniment. D’altra banda, i molt més perillós, la proliferació de cotxes en mal estat s’està transformant en un risc potencial a les carreteres.Manipulació del comptaquilòmetres

Més cotxes de segona mà en circulació, més incidència del frau

Amb la crisi, el nombre total de vehicles de segona mà s’ha incrementat. El 2013 es van vendre a Espanya 1.652.755 cotxes usats, respecte dels 722.703 de nous. Són els particulars, amb un 84% del total de les vendes respecte del 16% de les empreses, els que més s’exposen al risc dels cotxes fraudulents.

El RACC proposa 4 passos per a lluitar contra aquesta pràctica:

  1. Obligar per llei a informar de les lectures del compta quilòmetres per aquelles entitats que tinguin contacte amb els vehicles (ITV, tallers, concessionaris, controls policials…).
  2. Establir un sistema d’intercanvi d’informació de quilometratge entre països.
  3. Tipificar de manera explícita al Codi Penal el delicte de manipulació de comptaquilòmetres.
  4. Modificar la normativa de la UE d’homologació de vehicles per a exigir la inclusió pels fabricants de mitjans que impossibilitin la manipulació del comptaquilòmetres.

Què pots fer com a usuari per a evitar el frau?

Abans d’adquirir un vehicle de segona mà:

  1. Si és possible, verifica el quilometratge del vehicle a la DGT o a través del fabricant i exigeix l’històric de manteniment i reparacions.
  2. Fixa’t en detalls com el desgast del volant, manetes, botons i pedals i pensa si són coherents amb el quilometratge.
  3. Pensa que amb menys de 50.000 km, el cotxe hauria de portar els pneumàtics originals.
  4. Corrobora que el quilometratge sigui coherent amb l’any de matriculació (com a mitjana se solen fer uns  12.000 km/any).
  5. Demana que un mecànic qualificat inspeccioni el vehicle abans de comprar-lo.
  6. Demana que es detalli el quilometratge al rebut de compra del vehicle.
  7. En definitiva, no et refiïs de les gangues i sigues prudent.
No Responses