Els tres accidents en què l’AEB és més efectiu

L’anomenat “sistema de frenada d’emergència automàtica” —conegut per “AEB” per les seves sigles en anglès: Advanced Emergency Braking System— és una de les noves tecnologies d’ajuda al conductor més importants i que més poden ajudar a reduir el nombre d’accidents a les nostres carreteres.

Què és el AEB?

Com ja detallem al post Sistema de frenada d’emergència autònoma, el nou salvavides de la seguretat viària, l’AEB utilitza diverses càmeres i sensors per analitzar l’entorn i identificar obstacles per davant del vehicle (un altre vehicle, vianants, elements del mobiliari urbà, etc.). Quan detecta un xoc imminent, avisa acústicament el conductor i, si aquest no respon, actua automàticament sobre els frens aturant el vehicle per complet o reduint la velocitat.

Descripció del funcionament del sistema de frenada d'emergència (EAB), que avisa el conductor o fins i tot es para si existeix perill de xoc.

Descripció del funcionament de l’AEB.

En quin tipus d’accidents és més efectiu? Quants accidents i quantes víctimes es podrien evitar si tots els cotxes disposessin d’AEB? Segons els resultats d’un estudi realitzat pel RACC i Bosch, els tres accidents en què aquest sistema és més efectiu són:

  1. Xoc contra un altre vehicle parat o contra un obstacle estàtic: es dóna habitualment a baixa velocitat (menys de 40 km/h), quan l’AEB té més capacitat d’aturar del tot el vehicle. En aquesta situació, pot arribar a evitar un 61% de xocs a la via interurbana i un 78% de xocs a la ciutat.
  2. Xoc contra un altre vehicle en marxa: l’AEB pot arribar a evitar un 75% de xocs a la via interurbana i fins a un 90% a la ciutat.
  3. Atropellament de vianants en una zona amb visibilitat: pot evitar un 47% dels atropellaments a les vies interurbanes i un 78% d’atropellaments als entorns urbans. Aquest sistema és, però, poc efectiu en atropellaments a persones a les zones amb poca visibilitat o quan apareixen d’imprevist a la calçada.

A més, cal destacar l’efectivitat de l’AEB en situacions de risc provocades per distraccions del conductor, especialment a baixa velocitat:

L’estudi del RACC conclou que si tots els turismes i les furgonetes del parc de vehicles d’Espanya disposessin d’AEB, el 2014 hagués estat possible:
– Evitar el 20% dels accidents i el 14% dels accidents mortals.
– Salvar el 16% de les víctimes que moren a l’any en accidents de trànsit.
– Reduir un 14% les hospitalitzacions a causa d’accidents de trànsit.
– Evitar 1 de cada 4 ferits lleus.

Una tecnologia de luxe?

No obstant això, encara estem lluny que l’AEB sigui una tecnologia de difusió massiva. Actualment, tot just un 1,6% dels vehicles que circulen a Espanya poden portar aquest sistema de seguretat; la majoria, de molt pocs anys d’antiguitat i de gamma de luxe. Com a bona notícia, cal indicar que el 2014 ja estava disponible (de sèrie o com a element opcional) en un de cada tres vehicles nous, el doble que el 2013.

La importància de l’AEB s’observa també al recent acord entre 10 fabricants i la National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) —l’organisme dels EUA responsable de la seguretat viària— per incorporar l’AEB a tots els seus vehicles nous.

Al nostre país, per aconseguir que l’AEB arribi al màxim d’usuaris possible, el RACC reclama més implicació per part de tothom: de l’administració, mitjançant la creació d’un programa d’ajudes a la compra de vehicles nous; dels fabricants, amb la inclusió de l’AEB com a equipament de sèrie; i dels ciutadans mateixos, mitjançant la compra de vehicles que disposin d’AEB.

Si tens dubtes a l’hora de comprar un vehicle nou, Venda de cotxes RACC t’ofereix assessorament especialitzat per ajudar-te a trobar el cotxe que millor s’ajusti a les teves necessitats, al millor preu i amb les millors condicions de finançament.

Creativitat: Ferran Morales

Deixa un comentari