Els primers espots sobre seguretat viària. Et sonen?

De què prevenien els primers espots sobre seguretat viària que es van emetre per televisió? Sorprèn que anuncis amb prop de 55 anys d’antiguitat aconsellin sobre qüestions plenament vigents avui en dia. Encara que s’ha realitzat un avanç enorme en seguretat viària en tots els aspectes, temes com l’ús del cinturó i el casc, la seguretat dels vianants, les distraccions o el consum d’alcohol són encara protagonistes de nombroses campanyes.

Per exemple, una de les primeres campanyes públiques que es van realitzar al Regne Unit sobre seguretat viària parlava de la lògica de cordar-se el cinturó de seguretat en pujar en el vehicle. Es va realitzar el 1963.

A Espanya, els primers espots sobre seguretat viària institucionals daten també dels primers anys de la dècada de 1960, signats per la Direcció Central de Trànsit (origen de l’actual Direcció General de Trànsit). El primer anunci data concretament del 1962 i girava al voltant del risc dels avançaments, que llavors suposava un dels principals factors de mortalitat a la carretera. Un parell d’anys després es va emetre el següent anunci que, sota el lema “Atenció a tot i a tots”, bé podria il·lustrar alguna de les campanyes actuals per prevenir les distraccions.

Els vianants van centrar, en una època d’especial desenvolupament de la indústria automobilística a Espanya, una altra de les campanyes realitzades a la dècada. En aquesta ocasió, amb el recurs de l’animació i amb un plantejament ja molt innovador.

També del 1964 data el primer anunci televisiu que explicava les bondats del casc per evitar lesions de gravetat. De nou, la senzillesa del plantejament no resta força al missatge. Per seguir la història de les campanyes de televisió a Espanya, només cal consultar aquest especial elaborat per la pàgina web d’El País.

A poc a poc, a mesura que es va anar prenent consciència de nous riscos, van aparèixer també campanyes centrades en el consum d’alcohol. Sense necessitat de mostrar xocs de vehicles ni imatges impactants, aquest anunci fet a Dinamarca era prou il·lustratiu.

Encara que no sigui pròpiament un anunci de televisió, per acabar val la pena fer una ullada als tipus de pel·lícules socials que es realitzaven als Estats Units sobre diferents aspectes de seguretat viària. El següent, realitzat per l’Automobile Manufacturers Association of America, gira al voltant de la seguretat dels menors quan circulen com a vianants.