Els cotxes vells mai moren

Ha passat ja més d’un segle des que en 1900 es va matricular el primer cotxe a Espanya, però va anar a mitjans del segle XX quan els automòbils van començar a popularitzar-se, principalment per l’arribada al mercat del mític Seat 600, que va permetre a les famílies treballadores accedir al seu primer cotxe. Et presentem aquí una selecció de cotxes històrics representatius de les últimes cinc dècades. Cotxes vells que mai oblidarem. De ben segur que entre ells podràs trobar el teu primer vehicle, aquest que et porta tan bons records…

Cotxes vells i cotxes històrics Espanya

 

  • Seat 600 (1957): La seva època daurada van ser els seixanta, encara que es va presentar uns anys abans. El mite amb majúscules de l’automoció a Espanya: fins al 73 es van fabricar 800.000 unitats. Encara viuen unes 10.000.
  • Citroën 2 CV (1960): Va néixer al 1948 i es va fabricar a Vigo a partir de 1960. Va triomfar en el mitjà rural i entre els joves hippies. Robustesa, fiabilitat i bon preu. Es van produir 5,2 milions fins a 1990.
  • Seat 850 (1966): Preu assequible i major habitabilitat que el 600. Referent en la motorització a Espanya. En 1974 va cessar la seva producció: 660.000 unitats en 8 anys.
  • Simca 1000 (1966): “Cinc places amb nervi” va ser l’eslògan del seu llançament a Espanya (es va fabricar a Villaverde). Famós també per les seves versions esportives.
  • Seat 127 (1972): Va néixer per substituir al 850 i va acabar jubilant al 600. Amb 3,59 m i un aprofitament rècord de l’espai, era manejable en ciutat i còmode en carretera.
  • Renault 5 (1972): Fabricat a Valladolid, es van vendre fins a 5,5 milions d’unitats. De 1984 a 1999 se’l va anomenar “Supercinco”.
  • Citroën CX (1974): El seu coeficient aerodinàmic (Cx, d’aquí el seu nom) va ser una fita en l’època: 0,35; com també la seva suspensió hidropneumàtica. Hereu del DS, però més luxós i espaiós.
  • Ford Fiesta (1976): La demanda de cotxes petits després de la crisi del petroli del 73 va impulsar la seva creació. Va inaugurar la planta d’Almussafes i va ser el símbol de la transició.
  • Opel Corsa (1982): GM va entrar amb el Corsa en el segment dels cotxes petits més tard que els seus rivals. Fabricat a Figueruelas (Saragossa), és avui una reputació consolidada.
  • Peugeot 205 (1983): Va iniciar la saga de models petits (206, 207 i 208) importants per la marca. Bon palmarès en rallies i mítiques versions esportives com el GTi.
  • Nissan Patrol (1983): Pioner de la “moda” dels 4×4 a Espanya (es va fabricar a la Zona Franca), i és recordat per la seva llegendària durabilitat tot terreny.
  • Seat Ibiza (1984): Dissenyat sobre la plataforma del Ritmo, va aprofitar un disseny de Giugiaro per a la segona generació del Golf que va ser rebutjat per VW. És el model Seat més venut.
  • Renault Twingo (1991): Arriscat i audaç en les seves formes (3,43 m, frontal curt i capó paral·lel al parabrisa per dotar-ho d’una major habitabilitat), va revolucionar les ciutats amb la seva moderna estètica i la seva instrumentació digital.
  • Renault Espace (1991): La segona generació del model que va crear el segment dels monovolums, va ser la que realment va popularitzar aquest concepte d’automòbil: 7 places per a tota la família.
  • Smart ForTwo (1998): La marca urbana de Mercedes-Benz ha imposat la seva concepció minimalista: 2 places, 2,5 m i panells de plàstic sobre una “gàbia” de seguretat.
  • Toyota Prius (2004): El millor representant fins avui del concepte “cotxe ecològic”. La segona generació va popularitzar la tecnologia híbrida de propulsió gasolina-electricitat.
  • Mini (2001): Inspirat en l’original de 1959, va donar lloc als dissenys de moda retro que van proliferar la passada dècada (VW New Beetle, Fiat 500…). Segueix arrasant en vendes pel seu carisma i la seva personalitat simpàtica i autèntica.
  • Dacia Logan (2005): Desenvolupat per als països emergents, va ser un dels primers models “low cost”. Renault va apostar per mecàniques fiables i un disseny sense pretensions.

Esperem que aquest llistat de cotxes vells històrics t’hagi fet recordar vells moments. Estigues atent al cotxe que tens ara, mai sabràs si entrarà en una llista de cotxes vells com aquesta.

Creativitat: Revista RACC

Comments
  1. No m’agrada tanta electronica als vehicles

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *