El CarShark: els lladres de cotxe es modernitzen

La introducció de les noves tecnologies aplicades als cotxes es generalitzen, amb els avantatges que representa per a tots els conductors. Malgrat tot, té com a conseqüència indirecta l’aparició d’un nou tipus de lladres de vehicles. Els lladres moderns, tot i que tenen el mateix objectiu de sempre, “treballen” ara de manera més sofisticada. I se’ls coneix com a CarShark.

Què són els CarShark?

Amb aquest terme anglès es denomina els lladres informàtics de cotxes. Com actuen? Poden intervenir per a controlar alguns elements del vehicle. El seu mètode consisteix a intentar aprofitar-se de la connectivitat entre els smartphones i el vehicle que ja veiem a molts cotxes.

Un estudi dut a terme per universitats nord-americanes, com la de Washington o Califòrnia, amb conclusions recollides en un informe de l’empresa de seguretat informàtica Mcafee, indica que la inclusió creixent de tecnologia digital als automòbils augmenta la possibilitat d’intervencions no desitjades als cotxes.

Per exemple, quan creem una ruta segons els paràmetres que volem des del nostre ordinador de casa, i després la descarreguem, o quan posem en marxa la calefacció a distància, com ja es pot fer, estem obrint possibilitats d’intervenció. En cas que els CarSharks descobreixin el PIN del bluetooth, tenen accés a les dades i amb això l’oportunitat de fer modificacions al software.

Un avís a temps

No hi ha un risc gaire definit encara. Les intervencions dels CarShark són episodis molt aïllats, però han estat suficients perquè sigui convincent per als conductors conèixer el risc per al futur i saber que qui pot encarregar-se de la prevenció (fabricants de cotxes, empreses tecnològiques i de seguretat informàtica) ja s’estan posant les piles.

 carsharks

Les claus electròniques, una porta d’entrada per als CarShark?

Les claus electròniques amb què obrim i tanquem a distància la majoria de cotxes avui dia es poden intervenir. Coneixent el vehicle i el propietari, des d’una distància curta i gràcies a una antena, es poden copiar les dades de la clau, la qual cosa pot permetre robar el cotxe sense haver de forçar-lo, sense que sembli que el lladre l’està robant, perquè té una rèplica de la clau.

Així i tot, és important advertir que tot i que la tecnologia que permet aquesta còpia de dades de clau ja existeix, les marques asseguren que no és tan fàcil, i que es fan servir codis d’alta seguretat que són de molt difícil accés sense autorització.

Què podem fer per a prevenir?

La prevenció, com en el cas dels robatoris tradicionals de cotxes, és el que funciona millor: es tracta d’estar alerta, i ser conscient que les noves tecnologies incorporades als vehicles poden contenir dades sensibles per a nosaltres. Pensem per exemple en els GPS o en els sistemes d’infoentreteniment: quanta informació i de quin tipus emmagatzemem sobre nosaltres? Convé tenir-ho en compte, i no només per si es produeix un robatori, si no, per exemple, també en cas de vendre-li el cotxe a algú.

Si vols saber fins on pot controlar un cotxe un hacker experimentat un cop aconsegueix entrar als dispositius tecnològics del vehicle, no et perdis aquest vídeo, part d’un reportatge de la revista Forbes. Sort que aquests dos hackers simplement col·laboraven amb el periodista i intentaven advertir la indústria de l’automòbil perquè millori la seguretat de les noves tecnologies dels automòbils!

Si vols estar tranquil amb el teu vehicle, contracta l’assegurança de cotxe amb el RACC. Consulta totes les cobertures i calcula el preu!

No Responses