Que tothom se n’assabenti: El carril dret existeix!

Sí, senyors i senyores en les nostres carreteres hi ha habilitat un espai anomenat ‘carril dret’ situat entre el voral i el carril central o esquerre pel qual s’ha de circular, i a més és més segur que la resta.

Encara que molts creuen que està destinat únicament per a ‘cotxes lents’, la veritat és que és un carril pel qual s’ha de circular de manera habitual. Així ho indica el reglament: “A l’hora de circular per una autopista o autovia, amb més d’un carril per al mateix sentit de la marxa, com a norma general se circularà pel carril situat més a la nostra dreta”.

el Carril Dret sí existeix!

La norma ens queda clara… però hi ha comportaments i dubtes que es repeteixen en certes situacions:

“Entro en una autopista de tres carrils amb molt poc trànsit. Puc anar pel central?”

Escull el dret per defecte. Podràs passar al carril de la teva esquerra per avançar o per facilitar l’entrada d’altres vehicles que vulguin incorporar-se per la teva dreta.

“Vaig pel carril del mig i el cotxe que va davant meu va a una velocitat inferior a la meva. L’avanço per la dreta perquè vénen cotxes per la meva esquerra.”

Està totalment prohibit avançar per la dreta! Es considera infracció greu segons ve recollit en l’article 82, capítol VII, del Reglament General de Circulació. Pot suposar una multa de 200 € i pèrdua de 4 punts del carnet.

Poden multar-me per no circular per la dreta?

Sí, és una infracció greu sancionada amb 200€ i retirada de 4 punts.

…però I els cotxes que circulen pel carril central a una velocitat per sota de 100km/h?

Qualsevol vehicle ha de circular per la dreta sempre que estigui lliure el carril. En cas de voler avançar a un vehicle sempre es farà per l’esquerra.

Ja va advertir temps enrere la DGT que això de conduir pel costat esquerre es començava a convertir en alguna cosa habitual per a la majoria de conductors. El tema no queda solament en la innocent elecció de carrils, esquerra o dreta sinó que afecta directament a la seguretat de les nostres carreteres.

Suma’t i deixa el teu comentari en el nostre blog. Què faries tu per conscienciar als conductors perquè utilitzin el carril dret?

Comments
  1. Miquel

    Fins que no es sancioni el mal ús dels carrils res a fer. La norma és clara, fer servir el carril que estigui més a la dreta. Sincerament crec que és un tema de respecte al demés, conduir pel mig amb un cotxe al darrera i amb el carril dret lliure no sé quin nom té…

  2. Birgit

    Hi ha una llei no escrita, sobre la col·locació dels cotxes a l’autopista, que la majoria de conductors creu a ulls clucs. Depèn de la velocitat. Si vas a la velocitat “normal” (quina deu ser?), et poses al carril del mig. Si vas de pressa, et poses al carril de l’esquerra. Si vas a poc a poc (els pringats), et poses al carril de la dreta, on sovint s’incorporen cotxes nous i fan la guitza. Com que ningú vol ser un pringat, tothom es posa al mig.
    Jo mateix ho creia fins que fa anys vaig fer un viatge per França i vaig veure que allà aquesta teoria no existia, que tohom es posava a la dreta i canviava només per avançar. Suposo que allà ho van ensenyar bé quan es van construir les primeres autopistes. Ara corregir-ho és una feina de titans.

  3. josep solana

    Totalment d’acord amb el Sr. Roca, el carril dret de la A II, de Cervera a Martorell es del tot impracticable, els sotrats son molt grans i esta tot molt mal parxejat i amb salts molt perillosos, una vergonya, aquest es el tros que jo conec, de la resta no en puc parlar.
    No se que es pot fer per que es millori, a qui adreçar les queixes, pero es una vergonya i el perill que comporta al ser una autovia tant transitada.

    • Birgit

      Jo he fet sovint aquesta autopista de Montserrat a Barcelona pel carril dret i la trobo normal. No vaig gaire de pressa, potser per això no noto els sotracs.

  4. Phil

    Buenas tardes.

    Según la relación codificada de infracciones por infringir el artículo 82 del Rgto. General de Circulación, no es correcto la detraccion de CUATRO puntos.

    Esa política de sembrar el miedo con las infracciones que a diario se producen en nuestras carreteras, no me parece de lo más pedagógica.

    Si un conductor obtiene un permiso de conducción, ya ha recibido la formación necesaria para poder asumir, valorar e interpretar las consecuencias, para su economía y para su saldo de puntos, de no respetar las vigentes normas de seguridad vial.

    Un saludo.

  5. Jordi Roca

    El ferm del carril dret sempre es troba en pitjors condicions que el dels altres. Fóra una bona mesura per part de l’administració vetllar pel bon manteniment sobretot del carril dret, a fi de treure la raó als conductors que al·leguen que el carril dret és insegur en estar ple de bonys pel pas de vehicles pesants sobre un ferm inadequat, que sovint és “provisional”.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *