Cotxes a gas (GNV), avantatges i desavantatges

GLP, GNC, GNV…, aquestes sigles que fan referència a cotxes de gas es veuen cada vegada més al mercat de l’automoció. A poc a poc, sense fer soroll, els cotxes híbrids propulsats de manera combinada amb gasolina i amb gas estan ocupant el seu espai en un mercat que cada vegada té una orientació més ecològica. L’interès està augmentant, la qual cosa es veu en el fet que en aquesta edició del RallyRACC Catalunya-Costa Daurada, que té lloc entre el 5 i el 8 d’octubre, tots els cotxes de l’organització seran híbrids de gas.

Tot i que els cotxes de gas no són cap invent recent, perquè fa dècades que existeixen, la tecnologia actual ha arribat a un punt important de sofisticació. L’oferta creix amb rapidesa i en aquest moment podem triar entre 13 marques i més de 40 models diferents.

Avantatges per a la butxaca

Els híbrids de gas redueixen les emissions nocives dràsticament, i en qualsevol trajecte, sigui curt o, sobretot, llarg, es constata un estalvi considerable. Un cotxe d’aquest tipus és entre 2.000 i 3.000 € més car (depèn de la marca i d’avantatges circumstancials com el Pla MOVEA) que el mateix model de gasolina, però recuperarem aquest import ràpidament perquè gastarem un 30% menys respecte a un dièsel i fins a un 50% respecte a un gasolina.

Les xifres concretes ens ajuden a entendre-ho: si amb un cotxe a gasolina que omplim amb 20 € recorrem uns 280 km i amb un dièsel fins a 375, amb un híbrid de gas en podríem fer fins a 555, fins i tot 600, la distància entre Barcelona i Madrid. I en conjunt, sense haver de parar a fer benzina (però sí per descansar), es poden fer en alguns casos més de 1.300 km.

Encara que aquests vehicles tenen dos tipus d’energia propulsora i. per tant, dos dipòsits, només tenen un motor i no necessiten bateries, a diferència dels híbrids elèctrics, la qual cosa és un punt a favor.

Avantatges per al medi ambient

Si ens fixem en els aspectes ecològics, guanyen clarament als vehicles únicament de combustió. El cotxe de gas pot reduir les emissions de CO2 fins a un 24%, però més del 85% d’emissions d’òxid de nitrogen i el 99% de partícules. A més, redueix notablement la contaminació acústica, en un 50%. I un altre avantatge és que tenen menys desgast mecànic.

L’etiqueta Eco que els correspon representa avantatges fiscals (inclosa l’exempció de l’Impost de Matriculació) i la facilitat d’accés a algunes zones restringides de les ciutats i d’aparcament de pagament als carrers.

 

cotxes a gas

Dos tipus de gas natural: GLP i GNC

El gas utilitzat als vehicles s’anomena GNV (Gas Natural Vehicular), però hi ha dos tipus de gas natural que es pot fer servir als cotxes, el GLP i el GNC. Quin dels dos ens interessa més? El GLP és el Gas Liquat de Petroli, una barreja de butà i propà; és el gas utilitzat majoritàriament en automoció i a més té l’avantatge que la xarxa d’estacions de servei està força estesa pel territori i resulta més barat. Però té un desavantatge, que consumeix més que el GNC.

Els vehicles de GNC (Gas Natural Comprimit, que és metà) són minoria encara, si els comparem amb els de GLP, però estem veient com últimament algunes marques generalistes han optat per aquesta solució. El clar desavantatge és el nombre d’estacions de servei, perquè si de GLP n’hi ha més de 9.000 (el trobem en moltes gasolineres en què veurem vehicles comercials fent benzina), de GNC n’hi ha unes 60. Però l’anunci de l’augment considerable de punts de servei de GNC sembla animar els fabricants i els compradors. Per exemple, SEAT ha anunciat que després del León, aviat veurem un Ibiza TGI de GNC i el nou Arona comptarà amb una versió d’aquesta energia. De tota manera, cal tenir en compte que el GNC ocupa més espai de maleter.

Adaptar un cotxe “normal” a gas

Els cotxes fabricats a partir del 2001 es poden convertir en vehicles de gas amb un kit de transformació. Ho podem fer als centres homologats amb absoluta seguretat i garantia. El preu és el mateix que la diferència de compra entre els de combustió i de gas, de 2.000 a 3.000 euros, però si fem, per exemple, 20.000 km a l’any, aviat recuperarem aquest import i a partir de llavors notarem l’estalvi.

Amb aquestes dades, ara només falta que facis números i veure si et compensa transformar el motor de gasolina del teu vehicle per funcionar amb gas.

Comments
  1. Carles Arnau

    Tinc un cotxe Renault Scénic Dièsel amb la pegatina de la D.G.T. groga
    Si l’adapto a Gas em canviaran la pegatina?
    I si és així, a quina correspondria?
    Salutacions.

    • RACC Bloc

      Bona tarda Carles,
      Segons els tècnics de l’àrea Metropolitana de Barcelona, si el vehicle millora la seva eficiència, en principi la DGT hauria de donar una nova etiqueta. Per aconseguir-ho, caldria presentar l’informe tècnic del taller que realitzi el canvi amb la inclusió de propulsió també a gas. De totes maneres, abans de realitzar cap canvi, el millor seria consultar a una oficina de la DGT per estar-ne completament segurs.
      Salutacions.

  2. Alfons Figueras

    Crec que hi ha una imprecisió a l’article que crec important. Els cotxes de benzina que es poden modificar a gas, son els que compleixen la norma euro3. Obligatoria a partir del 2000 i que val a dir que alguns fabricants com BMW van aplicar a models del 1999.

    • RACC Bloc

      Bon dia Alfons,
      Efectivament, els cotxes matriculats a partir de 2001 (que són en principi els que compleixen amb la normativa Euro3) i gasolina són els que es poden adaptar, sempre que estiguin a dins de la llista R-115.
      Salutacions,

  3. Jesus Perez

    Muy interesante, lástima que el precio no permita cambiar, tengo diésel…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *