Cotxe nou: Gasolina, dièsel, híbrid o elèctric?

Si estàs pensant comprar-te un cotxe nou, en tens al mercat una varietat com mai abans no s’havia vist. Però quina energia t’interessa més per moure el teu vehicle?

Comprar un cotxe nou dièsel o gasolina?

Segurament ja tens al cap el vehicle que vols, i aleshores sorgeix el dubte: dièsel o gasolina? Abans d’optar per un o altre has de fer números:

  • Quants quilòmetres fas cada any? És fonamental per decidir-te. En general, si recorres entre 15.000 i 20.000 km a l’any millor optar pel dièsel, si no, difícilment et compensarà.

cotxe nou gasolina o dièsel

  • El consum dels nous motors dièsel en alguns casos és de 3 litres als 100 km, però tampoc ha quedat enrere l’evolució dels de gasolina, que ja aconsegueixen consums de poc més de 4 l. Però el litre de gasoil sempre és més barat.
  • La mida i el pes del cotxe també són importants. En el cas de vehicles grans i pesats, com un tot terreny o un monovolum, segurament t’interessa més un dièsel. El cas contrari és el dels vehicles urbans: és difícil trobar ara alternatives dièsel.
  • L’assegurança i el manteniment també són diferents. En general, els dièsel han d’anar a revisió més vegades que els de gasolina i l’assegurança és més cara perquè costen més.
  • El soroll ha estat tradicionalment un dels elements en què es fixa el comprador. És més sorollós el dièsel, però els motors ara són més silenciosos, i sobretot l’habitacle està cada vegada més insonoritzat.
  • Compara la diferència del preu de venda, és possible que hi hagi una oferta interessant d’un o altre, mira-t’ho.

I entre híbrid i elèctric? Quin cotxe nou he de comprar?

La diferència és que amb un híbrid no has d’estar pendent de recarregar-lo i pots seguir camí a qualsevol gasolinera, però els elèctrics gasten molt poc i gairebé no contaminen. Però has de saber que les bateries, en el procés de fabricació i en el reciclatge, també contaminen. Ambdós tenen una resposta immediata del motor (més l’elèctric), no provoquen estrebades perquè a més són automàtics i són realment confortables.

cotxe nou endollable

Els híbrids s’han anat introduint amb força al mercat i la tecnologia avança ràpidament, com s’ha pogut veure al recent Saló de Frankfurt. Aquests són alguns consells per si penses comprar-ne un:

  • Informa’t si l’híbrid que vols està recomanat més per a ciutat o és dels que es gaudeixen a la carretera. En ambdós casos, en recorreguts urbans és on pots treure el màxim partit a la propulsió elèctrica.
  • Has de vigilar molt quan t’informis del consum. Que gasti 1,5 o 2 litres als 100 és factible, però la mitjana se sol realitzar comptant la màxima autonomia elèctrica. Després, amb el motor tradicional, has de tenir en compte que pesa més que la resta.
  • Són més cars de compra, però tenen avantatges fiscals. Mira i compara.

Pel que fa als elèctrics, tot i que no arrenquen en alguns llocs com a Espanya, les marques no deixen d’estudiar-ne les possibilitats i augmentar-ne l’autonomia. Si contestes aquestes preguntes veuràs si t’interessen:

  • Quant pots arribar a estalviar? Comptant el preu de la càrrega, un elèctric gasta només uns 2,5 € als 100 km, la qual cosa que és un estalvi enorme al final de l’any.
  • Són més cars però tenen ajudes fiscals més grans encara que els híbrids i no pagues a les zones blaves ni en molts peatges.
  • Comprar o llogar les bateries? Si les llogues, tens un pagament mensual, però el cotxe surt molt més barat i no t’has de fer càrrec de reposar-les.
  • Quants quilòmetres fas diaris i en conjunt a la setmana? Els elèctrics encara tenen de mitjana una autonomia d’uns 180 km, tot i que va millorant.
  • Realitzes sempre trajectes similars? Si fas recorreguts del mateix tipus, curts i sobretot per ciutat, t’interessa molt, però si es produeix algun canvi d’itinerari inesperat, pots tenir problemes.
  • Pots tenir només un cotxe a casa i que sigui elèctric? Excepte en casos comptats d’elèctrics amb major autonomia i càrrega súper ràpida, si surts els caps de setmana o de vacances, hauràs de pensar en un segon cotxe.
  • Disposes d’endoll a la plaça d’aparcament? Si vius en una casa unifamiliar o en un edifici amb plaça de pàrquing i endoll tot resultarà més fàcil. I també has de tenir en compte si tens punts de càrrega (millor ràpids) a prop de la feina o del lloc per on et mous habitualment.

Ara que ja disposes d’informació sobre els vehicles de gasolina, híbrids o elèctrics, només toca decidir-te! 😉

Comentaris
  1. Ricard Alsina

    El problema,sovint, és quan els polítics funcionen (és un dir) per ideologia i no pas pel sentit comú.
    Quan, fa uns anys van posar allò de la velocitat variable a l’entrada de Barcelona per la Diagonal (pel tema contaminació) al cap de tres o quatre anys l’oposició de l’ajuntament va demanar-ne els resultats; i quins van ésser ? com va dir aquell:”cero patatero”; no obstant això l’invent continua.
    A veure: quants cotxes anteriors al 2000 circulen per Barcelona de mitjana i en quant baixaria la contaminació si no ho fessin?
    Si se´ns digués això la informació, pel cap baix, seria més seriosa.
    Altrament, fa pensar un cop més en allò de canviar el reglament a mig partit i en la conculcació de drets. Els cotxes anteriors en aquesta data van ésser autorizats d’acord amb la normativa aleshores vigent; que amb el temps les normes han esdevingut més riguroses? bé, doncs això involucra els cotxes de fabricació posterior.Però cadascun ha de poder funcionar fins al desballestament, cosa que s’ha fet en altres àmbits del sector industrial.
    Si no, l’assumpte es transforma en abús d’autoritat.
    És la meva modesta opinió.

  2. Joan

    Es curios els interesus creats a traves del combustible, La majoria em tingut bicicleta recordeu les dinamos de la llum. !!! Ara que ens espliquin el perque no pot funcionar un coche electric amb quatre dinamos una a cada roda i que carregui mentres circula. Segur que troban un mun de pegas. Pero la investigació i la realitat es un altre. Tots el coches que circulen per la ciutat a diari tenen que ser electrics amb puns de carga.

    • Joaquim Padró

      Ostres Joan! És una maravella, acabes d’inventar el “MOVIMENT CONTINU”
      Potser no t’has adonat de la seva importància; és un tema capdal comparable a la “quadratura del cercle”. Felicitats!

  3. Josep

    El meu vehicle té 25 anys passa la ITV sense defectes, inclòs naturalment els controls de contaminació, perquè m’haig de comprar un vehicle nou? Moltes persones no podran fer aquesta despesa i els que treballin en polígons industrials sense accés amb transport públic com ho faran? Trobo una injustícia que tenin un cotxe com és el meu cas en perfecte estat de conservació l’hagi de desballestar perquè té més de 20 anys. Pensem que hi han empreses que contaminan molt més, port de Barcelona, aeroport del Prat i un llarg etc.

  4. Lluís

    De dir sha de dir tot. A mí no em val que a la ITV em diguin que els nivells de contaminació són massa alts respecte els que ara imponen o consideren que han de ser. El meu i tants cotxes tenen les emisions correctes comparan-les amb el dia de compra.
    Mmmmm fan els que volen, es clar.

    • Lluís

      El progréss és el progréss i si et quedes enrera, és el teu problema

    • Lluís

      Mireu, ja m’estic calentant, van fer un programa a RAC1 i explicava el que arriven a contaminar els vaixells al Port de Barcelona que venen d’altres països perquè utilitzen combustibles que son les restes dels barrils ja solidificats i que previament sha de calentar per que fagi combustió perque, repeteixo, està en estat Sòlid.
      Depàs, també van dir que els vaixells turístics, aquests que deixen tants diners a la ciutat, mebtre están anclats al Port van treien FUM varies hores constantment i el cèl es va enfosquin.
      Llàstima, d’això no es parla, es clar.
      Salut

  5. Xavier

    faltaria una comparativa entre gasolina/diesel i l’hibrid, ja que penso que aquest últim és avui dia la millor alternativa de cotxe poc contaminant amb una autonomia raonable, i per tant compleix dues funcions importants. En paral.lel convindria més informació de característiques, models i preus que hi ha al mercat d’aquests híbrids.

  6. Miquel Fornells Morros

    Un cotxe es fa vell amb els quilòmetres, no pas amb els anys: amb els anys es fa “antic”. Quan es restringeix la circulació per antiguitat de la matricula a cotxes amb pocs quilòmetres amb l’excusa que contaminen (mentre han estat fent pocs quilòmetres cada any, també han emès poca contaminació si estaven parats).
    És possible donar de baixa un vehicle i tornar-lo a matricular amb una matricula nova?
    A més, si ha anat passant bé les ITV, està en condicions de circular; i si és massa contaminant ho és tant a dintre de l’àrea metropolitana com a fora, tant a la Meridiana com a la Collada de Tosses… Això que la ITV no garanteixi res hauria de ser denunciat per part del RACC. I des del RACC s’hauria de fer pressió per esmenar-ho.

  7. Xavier

    Es fa estrany i transmet poca professionalitat que en un blog del RAAC I en un article com aquest, no es parli de nivells de contaminacio, con un element prioritari a tindre en compte.

  8. Cada vegada ho fem pitjor.. amagar el tema de les partícules dels diesel inclus amb el EURO6 ,,, si vius a una ciutat es una agressió als teus conciutadans.. potser que ho diguem, ¿no? ..

Deixa un comentari