Com es recicla un cotxe?

Els materials amb què estan fabricats els cotxes avui dia ja compleixen la normativa de la UE, que fa que les peces es puguin, i s’hagin, de reutilitzar i reciclar gairebé totalment, i això que un cotxe té una gran quantitat de materials diferents. Malgrat tot, el recanvi total haurà d’esperar un temps. ¿Es pot reciclar un cotxe?

La llei aprovada pel Parlament Europeu obligarà a partir de l’any vinent que es recicli el 95% dels components de qualsevol cotxe. L’objectiu final és que, tant com sigui possible, cap part del vehicle acabi en un abocador, la qual cosa és ecològicament ideal. Amb tot, a Espanya hi ha algunes diferències per comunitats autònomes en la legislació vigent.

Avui el reciclatge s’apropa al 80%, però la reutilització (és a dir, fer servir la peça tal qual de nou) és molt baixa percentualment, perquè no arriba al 5%. Reciclar un cotxe també dependria del seu estat de conservació.

reciclar un cotxe

Reciclar un cotxe per parts, segons els materials

El que té més sortida és el metall, perquè pot trobar fàcilment una nova vida en diverses indústries, com ara en la fabricació d’electrodomèstics. Cal tenir en compte que del pes total del vehicle, el metall, sigui ferri o no, en representa el 78%; la major part, acer.

Però també hi ha materials com plàstics, tèxtils o escumes a què no es pot donar una nova vida. Parlem de milers de tones cada any, que alguns experts proposen que, de moment, com que no se’ls troba una millor vida, puguin tenir un segon ús, com per exemple, servir de combustible a les plates de fabricació de ciment, com ja es fa en alguns països.

Es comença pels líquids

El reciclatge comença amb la retirada de tots els líquids i qualsevol element que sigui susceptible de convertir-se en nociu. Acaba amb la fragmentació de les peces metàl·liques un cop premsades, per a facilitar-ne la reutilització de la millor manera possible.

Els residus a què cal parar més atenció són lògicament els perillosos. Entre aquests, podem destacar: les bateries, el combustible, els filtres d’oli, els gasos que puguin quedar de l’aire condicionat i els líquids tòxics en general.

Com a menys perillosos es consideren: plàstics, metalls, cables i conductors, l’alumini i metall en general, els vidres, els pneumàtics o les fibres.

Obligatori passar per un centre autoritzat

Cal recordar que és obligatori lliurar el vehicle que donem de baixa a un centre oficial (Centres Autoritzats de Tractament de vehicles, CAT), que són, d’alguna manera, els hereus del que coneixíem com a desballestadors, els quals s’han hagut d’adaptar a les noves circumstàncies.

Espanya encara té un parc mòbil molt antic, i encara circulen milers de vehicles que en es donin de baixa necessitaran un tractament especial. El Pla PIVE sens dubte està ajudant a renovar el parc, per la qual cosa a mitjà termini es convertirà en un “agent mediambiental” excel·lent.

I tu, vols canviar de cotxe? Aprofita el proper Saló RACC 2014, davant de l’Illa Diagonal a Barcelona del 9 al 13 d’octubre: una bona oportunitat per comparar models, conèixer les noves tecnologies i assessorar-te per a la compra del teu proper cotxe. Si no tens ocasió d’assistir, recorda que tens sempre a la teva disposició el servei de venda de cotxes del RACC: t’ajudem a trobar el cotxe que realment necessites segons les teves necessitats, i amb més de 2.000 ofertes. Informa-te’n!