Com circular per una rotonda?

En pocs anys, les rotondes s’han convertit en una infraestructura habitual tant en ciutats com en carreteres. Són odiades i estimades pel mateix motiu: obliguen a reduir la velocitat en aproximar-se a una cruïlla. Encara que poden resultar molestes quan succeeixen en una mateixa via, la veritat és que redueixen significativament el risc d’impacte (a menys velocitat, menys risc), faciliten la incorporació als vehicles de calçades secundàries i permeten el canvi de sentit complet. Però sabem com circular per una rotonda de forma correcta?

Perquè compleixin amb efectivitat totes aquestes funcions, cal conèixer (i aplicar) les regles d’or de la circulació per una rotonda:

  1. Moderar la velocitat en aproximar-se a la rotonda. Independentment del límit de velocitat de la via i encara que no estigui indicat expressament: la prioritat és sempre dels vehicles que ja circulen per la rotonda. També cal atendre la senyalització d’informació per triar prèviament la sortida a prendre.

  2. Si hi ha un pas, el vianant té preferència en circular per una rotonda.  En reduir la velocitat, s’ha d’advertir si hi ha un vianant a prop i aturar-se completament perquè creui amb seguretat.

  3. Fer servir l’intermitent per moure’s entre carrils i sortir pel carril exterior: la circulació per l’interior de la rotonda dependrà sempre de la ubicació de la sortida. Si es circula per un carril interior, cal desplaçar-se a l’exterior amb suficient antelació per no entorpir a la resta de vehicles.

  4. No circular per una rotonda en diagonal: és una de les situacions incorrectes més habituals, en la qual no es segueixen les marques de carril i es creua la rotonda com si, pràcticament, no existís. Aquest comportament pot tallar la trajectòria d’altres vehicles, amb el consegüent risc.

  5. No aturar-se al mig de la rotonda: és una altra situació d’alt risc. Si hi ha dubtes sobre quina sortida prendre s’ha de donar una nova volta a la rotonda.

Cal fer extensible la moderació de la velocitat a la circulació per l’interior de la rotonda i, molt especialment, a la sortida: també podem trobar un vianant creuant.

Comments
  1. Jordi Roca

    Què es considera “antelació suficient” quan la rotonda és ridiculament petita?
    Si t’aproximes a la rotonda per un carril que no sigui el de la dreta per una via de dos o més carrils, com es fa per accedir a la rotonda sense tallar, com a mínim, el carril més extern? o potser ha de circular tothom pel carril de la dreta de la via d’accés i el de l’esquerra només és per fer bonic?
    Per cert, que a Lleida tenim rotondes amb semàfors a la sortida; els hi podeu explicar que aturar-se en una rotonda és una situació d’alt risc?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *