Com es canvia una roda en menys de 10 minuts

Circular amb un pneumàtic punxat és un perill, el cotxe perd estabilitat i capacitat de frenada. Tots hauríem de saber com es canvia una roda per si ens trobem en aquesta situació, però… com sé que vaig amb el pneumàtic punxat?

Molts vehicles nous ja porten instal·lat un avís de baixada de pressió, però si el teu no en té, en cas de punxada notaràs que progressivament la direcció no respon com ho hauria de fer i que el cotxe se’n va cap a un costat. Has de parar tant aviat com puguis i seguir una sèrie d’indicacions que no et suposaran més de 10 minuts. Al vídeo següent, el mecànic d’assistència en viatge del RACC, Andreu Serrallonga, ens indica com fer-ho.

1. Parar-te en un lloc segur i senyalitzar

  • Atura’t, però, sobretot, fes-ho en un lloc segur, on se us vegi a tu i al cotxe i on ocupis el menor espai possible de la via. Procura que sigui un lloc pla i poc lliscant.
  • Has de posar els llums d’emergència, el fre de mà i deixar una marxa.
  • Abans de sortir del vehicle, has de posar-te l’armilla reflectant i fer un cop d’ull al volant a través dels retrovisors, per comprovar que no hi ha perill.
  • Un cop fora, i sense perdre de vista la circulació, has de posar la senyalització d’emergència (els triangles) a 50 metres del vehicle.
  • Ara has de treure la roda de recanvi i les eines necessàries, que normalment estan al costat de la roda de recanvi.
  • Encara que no és obligatori, t’anirà bé si portes uns guants al cotxe, que t’ajudaran a fer el canvi.

2. Treure la roda punxada

  • Necessites el gat, però abans d’usar-lo és important que afluixis una volta els cargols de la roda. Si hi ha passatgers, haurien de sortir de dins del cotxe, però sempre amb molta cura i allunyats de la via.
  • Assegura’t de quin és el punt exacte del vehicle on has de posar el gat (pots consultar el manual) i assegura’t també que la superfície on col·loques el gat és consistent. Després, aixeca al cotxe amb cura i només el necessari per fer el canvi de roda.

3. Canviar la roda

  • Amb els cargols ja trets, pots extreure la roda punxada.
  • Tampoc has de prémer els cargols del tot, només fixar-los, i acabar-los de prémer amb el cotxe ja abaixat.
  • Comprova que la pressió de la nova roda està al nivell corresponent.
  • Un cop col·locada la roda d’emergència, porta a reparar la punxada tan aviat com puguis, i durant el trajecte condueix amb cura, sempre respectant la velocitat màxima indicada a la roda de recanvi.

Si malgrat aquests consells no aconsegueixes canviar la roda punxada, no dubtis a trucar al servei de canvi de pneumàtics del RACC, t’ajudaran sigui el dia que sigui i a qualsevol hora.

Comments
  1. Jep Casas

    Kits de reparació?. Vaig punxar un pneumatic , perdut al mig del Nord extrem d’Escocia, el kit no va funcionar, i vaig estar mes de dotze hores sense poder continuar fins que la companyia de lloguer em va enviar una grua. Mes de 250 km de grua fins a Glasgow aeroport a canviar el vehicle (un Mitsu Colt) a les 4.00h de la matinada. Mai em compraré un cotxe amb kit de reparació !!!

  2. Miquel Gisbert Margarit

    Els Kits anti-punxades, tots porten manòmetre, incorporat a la bomba d’inflar. Es connecten a una toma de 12 volts, tipus encenedor.

  3. Joan Ramon Amandi

    El manòmetre de mira la pressió dels neumàtics, axó no u porta ningú, tens que anà a la benzinera mes propera i comprovà les pressions, es una de les cosas que es podrien demana als fabricants de cotxes, ¿realment cuanta gent miraria les pressions ?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *