Cinc sistemes que poden salvar la teva vida

Els nous sistemes de seguretat activa en els cotxes, cada vegada més habituals i assequibles, són imprescindibles per reduir la probabilitat de patir un accident. Al comprar un vehicle nou, val la pena fixar-se en l’equipament que inclou i pagar una mica més per augmentar el nivell de protecció del conductor i els acompanyants.

salvar la teva vida en un canvi involuntari de carril

Detector de fatiga i somnolència

El 8% dels accidents de trànsit són per somnolència i fatiga, segons dades de l’E-Safety Forum. El Sistema de Detecció de Fatiga o DDD, en les seves sigles en anglès (Driver Drowsiness Detection) alerta amb alarmes sonores i visuals quan detecta símptomes de somnolència o cansament en el conductor. De moment, el dispositiu és capaç d’intuir la fatiga del conductor grà- cies a un sensor que hi ha al volant i que analitza si les mans del conductor es mantenen en el mateix lloc durant massa estona, si deixen d’exercir pressió o deixen anar el volant, o si el vehicle manté una trajectòria massa recta durant un temps excessiu. Però molt aviat veurem altres sistemes, com ara els que s’assagen dins el marc del projecte europeu HARKEN, que utilitza materials tèxtils intel·ligents capaços de mesurar l’activitat cardíaca i la respiració del conductor. Altres tecnologies en fase d’experimentació treballen amb càmeres de reconeixement facial, capaces d’analitzar la posició del cap o de detectar si els ulls del conductor estan oberts o tancats.

Indicador en pantalla d’informació al parabrisa

Les distraccions dels conductors són la primera causa d’accidents. Per això, el fet que la informació del tauler d’instruments aparegui reflectida en el parabrisa frontal del cotxe ajuda a evitar-les, perquè el conductor no ha de treure la vista de la carretera. Aquest sistema, en anglès Head-Up Display o HUD, projecta davant del conductor dades com la velocitat, el reconeixement de senyals o les indicacions del navegador. Bàsicament, hi ha dos tipus de HUD, el que reflecteix la informació directament en el parabrisa i el que la projecta sobre una pantalla fixa emergent.

projecció de informació parabrisa

Avís per canvi involuntari de carril

Canviar de carril de manera involuntària és una maniobra molt perillosa, especialment en vies ràpides o de doble sentit. Per això, els sistemes que avisen davant aquesta maniobra inadvertida s’estan popularitzant en cotxes de totes les gammes i segments, no només de luxe. El sistema funciona sempre que les càmeres que porta el vehicle detectin la senyalització horitzontal; si les línies de l’asfalt no estan ben pintades, o no existeixen o la seva visibilitat queda reduïda per pluja forta o boira, perd eficàcia. Podem trobar tres tipus de sistemes: el que emet un senyal acústic o lluminós d’avís, el que a més fa vibrar el volant o seient, i el d’ajuda de permanència, capaç de corregir la trajectòria i de mantenir-nos automàticament en el carril per on circulem. En tots els casos, el sistema es desactiva si posem l’intermitent o girem el volant.

Control de creuer adaptatiu (ACC)

Molts vehicles actuals duen incorporat el control de creuer, amb el qual el conductor pot decidir la velocitat a què vol mantenir el vehicle de manera sostinguda quan circula per autopista o autovia. Però es tracta d’un sistema que no reacciona quan el nostre cotxe s’acosta a un altre. En canvi, al convertir-se en un control de creuer “adaptatiu” (Adaptive Cruise Control, ACC), el vehicle es torna semiautònom perquè mitjançant el radar i les càmeres, mesura i manté electrònicament la distància de seguretat correcta amb el vehicle que va al davant, reduint la velocitat si ens hi acostem massa o augmentant-la quan recuperem via lliure. Aquest sistema ja existia en alguns cotxes l’any 2009, però no ha estat fins èpoques més recents que s’ha anat generalitzant en diferents models.

Sistema de frenada autònoma d’emergència (AEB)

Un estudi del RACC indica que el 17,4% de les morts produïdes en accidents de trànsit podrien evitar-se si tots els vehicles tinguessin el sistema de frenada autònoma d’emergència (Autonomous Emergency Braking, AEB), que serà obligatori en els cotxes fabricats a partir de 2022. És un sistema que mitjançant càmeres i radars actua frenant el vehicle de manera automàtica quan el conductor no ho fa a temps o amb prou força, per tal d’evitar una col·lisió. Una evolució important d’aquest sistema, que ja està disponible en alguns cotxes, és la detecció de vianants, ciclistes i obstacles, la qual cosa és molt més complexa.

Font: https://www.racc.cat/revista-dels-socis

Deixa un comentari