Cinc consells bàsics per circular en grup amb bicicleta

N’hi ha prou amb fer una ullada a ciutats i carreteres per comprovar l’increment de l’ús de la bicicleta durant els últims anys. Les estadístiques ho confirmen: l’últim Baròmetre de la Bicicleta, publicat el 2015, va assenyalar que un de cada deu ciutadans a Espanya utilitza la bicicleta cada dia o gairebé cada dia.

Les bicicletes s’han incorporat definitivament a les vies i tots els usuaris –nous ciclistes inclosos– han d’aprendre a conviure-hi amb respecte i seguretat. Per la velocitat i la vulnerabilitat, un dels entorns de major risc per als ciclistes és la carretera, on acostumen a circular en grup. Recordem cinc consells bàsics per circular en grup fora de la ciutat.

Circular en grup en bicicleta

Consells per circular en grup

  1. Circular pel voral
    La norma indica que les bicicletes han de circular, prioritàriament, pel voral. Si no està en bones condicions, poden fer servir la zona dreta la calçada. Excepte en els casos en què s’indiqui el contrari, també poden circular pel voral d’autovies, sempre que el ciclista sigui major de 14 anys.
  2. En fila de dos
    Els ciclistes poden circular en grup però no en gran grup; com a màxim, en columna de dues bicicletes i mantenint una distància mínima de seguretat per evitar xocs entre ells. En trams de poca visibilitat o amb la calçada en mal estat, hauran de circular en fila índia.
  3. El líder marca la prioritat
    Pel fet de circular en grup, els ciclistes es consideren “una única unitat mòbil als efectes de la preferència de pas”. En altres paraules, la resta d’usuaris han de respectar la prioritat del grup com si es tractés d’un vehicle qualsevol. Per exemple, quan s’acostin a una cruïlla o circulin per una rotonda, la posició del primer ciclista marcarà la prioritat de tot el grup.
  4. Respecte a la normativa
    Com a norma específica per a ciclistes, estan obligats a utilitzar el casc sempre que circulin per la carretera. A més, se’ls aplica la mateixa legalitat que per a la resta de conductors en temes com la prohibició d’usar auriculars o consultar el telèfon mòbil. Les distraccions són un risc per a tothom!
  5. Indicar les maniobres
    Les bicis no porten intermitents però si s’indica amb els braços el següent moviment es redueix el risc abans de realitzar una maniobra; principalment, un gir o canvi de carril. Sota el mateix principi de “ser vist”, cal utilitzar llums i roba reflectant.

I, finalment, recordar un consell bàsic per a qualsevol conductor en avançaments a ciclistes a la carretera: cal mantenir una separació lateral mínima d’1,5 metres i, segons l’última modificació de la normativa, es permet ocupar una part o la totalitat del carril contigu o contrari.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *