Calefacció del cotxe. Per què surt aire fred?

Un bon dia, quan arriba l’hivern, l’aire del cotxe que hauria de sortir calent cap a l’habitacle, surt fred. Horror! A més dels problemes que això pot provocar perquè no es desentela el parabrisa, si la temperatura interior no puja fins a un nivell confortable haurem d’abrigar-nos, però aquesta és una mala solució, sobretot per al conductor, que no podrà utilitzar el vehicle eficientment. Però, per què surt aire fred si tinc la calefacció del cotxe encesa?

Per quin motiu no escalfa la calefacció del cotxe

Convé tenir una mica de paciència quan fa fred, perquè per lògica el vehicle triga més a generar calor un cop encesa la calefacció del cotxe. Hi ha cotxes que necessiten més temps que altres per arribar a la temperatura necessària, però si al cap d’una estona no perceps millora en la temperatura interior és que hi ha un problema que pot tenir diferents orígens:

  • Diversos causants: L’entrada de calor a l’interior del vehicle es produeix gràcies al funcionament d’un conjunt d’elements. Per això, poden ser un o diversos d’aquests elements els que causin un mal funcionament del sistema, que acabi provocant aire fred a l’hivern o calor a l’estiu.
  • Les fallades habituals: Les causes més freqüents del mal funcionament de la calefacció solen ser la fallada del termòstat, la de la bomba d’aigua elèctrica o el taponament intern d’algun maneguet d’aigua o d’una electrovàlvula.
  • …I si no és problema de la calefacció?: No té per què ser un error del sistema de calefacció o climatització el que causi falta de calor. La fallada d’algun component del motor que no li permeti assolir la temperatura adequada de treball pot ser el que generi el problema.

Com funciona la calefacció del cotxe

Com funciona la calefacció?

Probablement mai no t’ho has preguntat, però pot ser que t’interessi saber-ho. El motor del cotxe quan està en marxa genera calor, i el radiador (amb el suport del ventilador) és l’encarregat que aquest excés de temperatura no sigui un problema; just aquest sobrant és el que s’aprofita per escalfar l’habitacle. Però hi ha diferents sistemes de calefactors:

  • Mecànics. Són els més antics. Funcionen gràcies a un petit radiador muntat darrere del tauler d’instruments que es connecta mitjançant dos maneguets a sistema de refrigeració del motor. En molts casos incorpora una aixeta que obre o tanca el pas de l’aigua cap a aquest radiador interior.
    Dues peces fonamentals del circuit són les trapes que canalitzen l’aire per l’interior del calefactor amb l’ajuda del ventilador, que força la circulació de l’aire. Per demanar calor, manualment s’obre l’aixeta (si la incorpora) o la trapa de canalització i es dirigeix ​​l’aire cap a la sortida desitjada. Si volem més sensació de calor, posem en marxa el ventilador elèctric que està situat davant del radiador a la velocitat desitjada.
  • Automàtics. Són els més moderns i també són molt variats. La manera d’obtenir la calor i el seu funcionament (llevat d’excepcions com els vehicles elèctrics) és semblant al dels sistemes antics, però amb una diferència fonamental: totes les accions es realitzen de manera automàtica només seleccionant (mode auto) la temperatura que desitgem. En aquestes condicions, un mòdul electrònic controlat per microprocessador verifica les condicions climàtiques de l’interior i de l’exterior del vehicle i en funció d’aquestes adapta els elements per aconseguir els valors de confort que hem sol·licitat.
  • Calefactors elèctrics. Un canvi substancial que s’ha produït en els sistemes de calefacció és que molts utilitzen calefactors elèctrics per obtenir calor ràpidament sense haver d’esperar que el motor s’escalfi.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *