Busques cadireta per al cotxe? Tingues en compte el nou reglament “i-Size”

Et planteges comprar una cadireta per al cotxe? Tingues en compte que des del 2014 està en vigor un reglament sobre sistemes de retenció infantil (SRI), que va suposar el llançament de la nova generació de cadiretes de cotxe “i-Size”. Aquests SRI s’ajusten millor a les característiques físiques de cada infant i s’acoblen amb més precisió al seient del vehicle, a més de desenvolupar noves normes d’ús.

Logotipo iSizeLogo_iSize500_OK

Pictograma indicatiu de les cadiretes homologades per “i-Size”. Font: Be Safe

“i-Size” és el nom popular de la normativa ECE-R 129, adreçada a fabricants de cadiretes i vehicles, i impulsada pel Fòrum Mundial per a l’Harmonització de la Reglamentació sobre Vehicles de les Nacions Unides. Es tracta, bàsicament, d’un nou reglament d’homologació de SRI nascut per eliminar el risc que suposen algunes conductes incorrectes pel que fa a la instal·lació i l’ús de les cadiretes. Només cal que recordem l’estudi del RACC i Jané en què s’indicava que un 36% de les cadiretes s’utilitzava incorrectament0, i fins i tot un 1’% dels pares admetia que de vegades no feia servir els SRI quan circulava amb nens.

El vídeo següent mostra les conseqüències de la mala instal·lació de les cadiretes:

Per aevitar aquestes males conductes i fer un nou pas endavant en la seguretat infantil, “i-Size” aporta quatre novetats principals:

  • La classificació de cadiretes per grups de pes es substitueix per un interval d’estatura. Així, cada fabricant ha d’indicar entre quines estatures està recomanada cada cadireta (per exemple, entre 40 i 100 centímetres).
  • Per aconseguir l’homologació, les cadiretes hauran de superar una prova de xoc lateral. Aquesta prova no era obligatòria fins al 2014, malgrat les reivindicacions dels clubs de l’automòbil europeus davant el risc tan elevat d’aquests xocs.
  • Tots els nens de fins a 15 mesos hauran de viatjar en sentit contrari a la marxa del vehicle. Aquesta és la novetat principal sobre la posició de la cadireta al cotxe, perquè la normativa anterior només exigia circular contra la marxa fins als 9 kg (aproximadament, 9 mesos). Aquesta nova obligació només es pot aplicar als SRI homologats segons “i-Size”.
  • “i-Size” promou la universalitat en l’acoblament de les cadiretes al vehicle. Per evitar llistes de compatibilitats entre SRI i vehicles, es promou un sistema d’ancoratge “i-Size” al vehicle que serà compatible amb totes les cadiretes homologades segons la nova normativa. Aquestes cadiretes seran compatibles amb els vehicles equipats amb Isofix i s’elimina la possibilitat de subjecció mitjançant el cinturó de seguretat.

L’ampliació a 15 mesos de l’obligació de circular amb un SRI en sentit contrari a la marxa respon al fet que, en aquesta edat, el coll del nadó encara no està format i no suporta adequadament el pes del cap. En cas d’impacte frontal, la càrrega sobre les cervicals és molt forta i pot provocar lesions importants de coll, esquena o danys cerebrals. Aquest risc es redueix significativament amb la cadireta en sentit contrari a la marxa.

El vídeo següent (Be Safe) mostra les diverses conseqüències d’un xoc frontal segons la ubicació de la cadireta:

Quan va entrar en vigor la nova normativa?

La normativa “i-Size” és vigent des de finals del 2013. Tot i això, es va establir un temps de convivència entre el nou reglament i l’anterior (ECE-R 44) que finalitzava l’1 d’octubre del 2015. Així, les famílies que tenien un SRI no adaptat a la nova normativa haurien de canviar-lo per un altre que segueixi les normes actuals: pots consultar-les a Com escullo i instal·lo correctament una cadireta infantil?.

Recorda, a més, que si ets soci del RACC, pots donar d’alta gratis els teus fills. Tindran, quan ho necessitin, assistència personal i sanitària en tots els viatges, encara que no es trobin amb tu.

Sense respostes
x

Subscriu-te al butlletí de notícies