Fins a quin punt pot influir l’apnea del son en la conducció?

Les persones amb apnea del son (SAHS) pateixen breus interrupcions de la respiració mentre dormen, que poden arribar a ocórrer, fins i tot, centenars de vegades durant una mateixa nit. Això provoca despertades no conscients que repercuteixen en la qualitat del seu son, per la qual cosa de dia se senten cansades i amb somnolència.

Closeup portrait of shocked male driver closing face with hands

Segons un informe publicat fa uns anys a la revista de la Direcció General de Trànsit (DGT), més d’un 30% dels conductors amb SAHS reconeix haver-se adormit alguna vegada al volant. De fet, la DGT estima que el risc de patir un accident de trànsit entre els afectats per aquest trastorn és sis vegades més gran que el de la població general, i la Sociedad Española de Pneumología y Cirugía Torácica (SEPAR) considera que un de cada quatre accidents està relacionat amb aquesta síndrome, que pateixen entre un i dos milions d’espanyols. Així que aquest 2014 està previst que entri en vigor una nova directiva europea per prevenir els sinistres causats per aquest motiu.

Però es pot fer alguna cosa per reduir aquest risc?

Seguir rigorosament el tractament converteix els afectats en persones aptes per a la conducció, sosté la Societat Espanyola del Son en un comunicat recent.

Si dorms acompanyat, la teva parella et pot ajudar a detectar la síndrome: notarà un ronc fort que s’interromp de sobte per una respiració entretallada.

Qui ho pateix, a més de notar-se cansat i amb molta son, pot despertar-se amb mal de cap i la boca molt seca. Si t’hi trobes és important que no ho deixis passar i ho consultis amb un professional (el servei Metge de Guàrdia 24 h del RACC et pot ajudar a aclarir dubtes).

Tingues en compte que, segons la SEPAR, només hi ha diagnosticats entre el 5 i el 9% del total d’afectats, amb el risc per a la seguretat viària que això comporta.

Què hi pots fer

De vegades n’hi ha prou amb canvis senzills per combatre les apnees com:

  1. Perdre pes si et sobren alguns quilos
  2. Deixar de fumar,
  3. No beure alcohol o begudes estimulants a la tarda-nit
  4.  Dormir de costat

Quan amb això no n’hi ha prou, el tractament més habitual és la CPAC, una màscara que s’utilitza per dormir i que, com que expulsa aire, manté obertes les vies respiratòries durant tota la nit. Això evita les apnees i, per tant, facilita que l’afectat dormi correctament, reduint dràsticament el risc de quedar-se adormit al volant.

Si, tot i seguir el tractament, et notes cansat i amb son mentre condueixes, el millor que pots fer és aturar el vehicle i descansar una estona fins que et recuperis.