Això és tot des del RACC. Crònica de disbarats del servei RACC Infotransit

RACC InfotransitFinalment ha arribat l’hora de revelar tots els secrets que s’amaguen darrere el departament d’Infotrànsit del RACC o, el que és el mateix, ara és tan bon moment com qualsevol altre per a plantejar totes aquelles preguntes que sempre s’han fet sobre els responsables de les cròniques radiofòniques del trànsit i que mai ningú no havia gosat respondre.

1- Els dels trànsit, sempre dieu el mateix?

 No, no, no i no. Fa molta ràbia que algú et digui que sempre dius el mateix, no només perquè és una falta de respecte cap a la feina que fas diàriament, sinó que bàsicament no és veritat. A les cròniques del trànsit sempre preval la notícia, és a dir, sempre intentem destacar les incidències més importants, les que afecten més greument la mobilitat dels conductors; les expliquem bé perquè la gent les pugui situar i evitar. El que és sí que cert és que normalment es fa referència a la xarxa viària més propera a Barcelona i es mencionen sovint les mateixes vies. Això, però, no és culpa nostra, sinó que és una qüestió de lògica: l’àrea metropolitana de Barcelona és la que concentra més volum de trànsit i, per tant, la que registra més incidències.

2- Si ja estic aturat en una cua, de què em serveix que m’avisin que hi ha retencions?

De debò m’ho preguntes? Si estàs aturat a la Ronda de Dalt a Horta en sentit Llobregat i sents a la crònica del trànsit que hi ha retencions a la Ronda de Dalt a Horta en sentit Llobregat, és evident que aquella informació no va adreçada a tu, sinó que va adreçada a tots els conductors que s’adrecen cap a aquella zona i encara poden evitar la cua. Un altre dia tindràs més sort i podràs ser tu el que eviti la cua gràcies a la nostra crònica. Per cert, deixa’m afegir que si no esmentem la retenció on estàs aturat, encara t’emprenyes més, així que…

3- D’on traieu la informació?

Bàsicament, ens la inventem. No, és broma… De debò, que és broma! Podríem dir que agafem tota la informació que ens donen diverses fonts, la contrastem, la filtrem i la polim per a construir-la en un discurs radiofònic clar i entenedor que s’adapti a les necessitats dels oients i també de les emissores de ràdio. Les fonts d’informació són molt nombroses i diverses: les càmeres del Servei Català de Trànsit (SCT), la informació del web del mateix SCT, la Guàrdia Urbana de Barcelona i les policies locals, els operadors de les autopistes d’Acesa, fonts pròpies del RACC com benzineres o restaurants properes a vies importants, trucades i avisos dels nostres socis o oients o les nostres grues… Tot plegat, ho convertim en les cròniques que podeu escoltar cada matí a la ràdio

4- Els del trànsit, sou centralistes?

De cap manera, ens estimem tot Catalunya amb la mateixa intensitat. Ja hem explicat que la xarxa viària propera a Barcelona o de les comarques barcelonines és la que concentra el major volum de trànsit i, per tant, és la que més es menciona a les nostres cròniques; perquè és on hi ha més incidències i també perquè quan es produeix aquesta incidència té una major repercussió en la mobilitat. També és cert, i ho hem de confessar, que és la que tenim més controlada i, per tant, és més probable que s’escapi una incidència que es produeixi fora d’aquesta zona, però intentem que això no passi sovint i creiem que ho aconseguim.

5- No us equivoqueu mai a les cròniques?

 Jo, no, mai. Però algunes pífies sí que s’han pogut escoltar a les nostres cròniques. Aquests són alguns casos reals:

‘Sant Cuí’  (una barreja de Sant Cugat i Rubí)

‘Cues des de Granovelles’  (unió de Granollers i Canovelles)

‘Montcada i Reixic’  (Reixac és massa fàcil)

‘Trams de torrades’  (sí, amb mantega)

‘Sant Carles de la Ràpida’  (per tant, també existeix Sant Carles de la Lenta?)

‘Malauramentablement’  (intenteu dir-ho en una crònica, és dificilíssim)

‘La pota 20’   (de debò, qui la va dir aquesta? Que bèstia!)

Però la més grossa sí que la va dir el que signa aquesta entrada, atenció:

‘Avui serà un matí tranquil’  (minuts abans de tenir 8 accidents i una avaria)

Per Roger Serra, locutor del servei RACC Infotransit des del 2001