Com cal actuar en cas d’accident de moto

Què podem fer si, com a vianants o com a conductors d’un vehicle, ens topem amb un accident de moto? Primer, hem de ser conscients de l’obligació legal d’atendre els accidentats. És el que s’anomena “deure d’auxili” i ometre’l està penat.

PAS: Protegir / Avisar / Socórrer

En els passos bàsics, l’atenció a un motorista no es diferencia de l’atenció a un altre accidentat. Sí que obliga a extremar l’atenció en certs punts i afegeix una precaució específica pel que fa al casc. El protocol clàssic és el “PAS”:

1. Protegir: si circulem amb un vehicle, aturar-nos en una zona segura, posar-nos l’armilla reflectant i senyalitzar l’entorn amb els triangles reflectants per evitar altres accidents. En altres paraules, protegir-nos a nosaltres mateixos mentre prestem auxili, protegir el lloc amb una senyalització adequada i protegir l’accidentat. Aquest últim punt és especialment important en el cas de motoristes que, estesos a terra, poden resultar invisibles per a altres usuaris.
2. Avisar: ja ens podem acostar al ferit, veure si està conscient i fer-li notar la nostra presència. Després de valorar la situació, una trucada immediata al servei d’emergències 112 és fonamental per iniciar la cadena d’assistència i reduir el risc que s’agreugin les lesions. Quan truquem, hem d’indicar clarament la localització de l’accident, les característiques i el nombre de vehicles implicats, i el nombre de ferits i la màxima informació sobre l’estat en què es troben.
3. Socórrer: és la part més delicada i de més risc per a l’accidentat, especialment en un entorn de nervis i desconcert. La norma general recomana no moure de cap de les maneres el ferit fins que no arribi l’assistència, però, si no hi ha més remei, cal mantenir l’eix “cap-coll-tronc”; és a dir, moure’l en bloc i evitant desplaçaments del cap o el coll pel que fa al tronc. Així evitarem que s’agreugin possibles lesions a la columna cervical i el sistema nerviós central. Per aquesta mateixa raó, quan s’auxilia un motorista, cal evitar treure-li el casc. També cal evitar treure-li els guants o la roba.

 

com cal actuar en cas d'accident de moto

Mentre esperem l’arribada dels serveis d’emergència, ens mantindrem al costat de l’accidentat per evitar que es mogui i per tranquil•litzar-lo. En funció de la gravetat i si en tenim els coneixements necessaris, podem realitzar maniobres de reanimació. Si no sabem com atendre’l, és preferible esperar l’arribada de l’emergència experta.

L’eCall per l’accident de moto

El temps que triga l’assistència a arribar al lloc de l’accident i atendre el ferit es podria reduir significativament si les motos disposessin d’eCall. És el sistema que avisa automàticament els serveis d’urgència en cas d’accident de moto.

L’eCall serà obligatori a tots els nous turismes i les furgonetes lleugeres que es matriculin a Europa a partir de l’abril del 2018, però encara no es contempla que es faci extensiu a les motos. En el marc del projecte europeu HeERO, el RACC va realitzar una enquesta a motoristes per conèixer el grau d’acceptació d’un eCall adaptat a motoristes; els resultats van ser rotunds: un 97% d’usuaris de motos i ciclomotors estaven d’acord amb incorporar-lo i, fins i tot, un 78% pagaria els 150 euros de cost addicional que suposa.

Deixa un comentari