En quina situació es troba el cas Volkswagen?

Com ja és sabut, el mes de setembre de 2015 es va fer públic que el fabricant de vehicles Volskwagen i les seves marques associades Audi, Seat i Skoda havien estat alterant els valors reals de les emissions de gasos contaminants en les proves d’homologació d’alguns dels seus vehicles dièsel fabricats a partir del 2009. El cas va afectar 683.626 vehicles al mercat espanyol (8,5 milions a tot Europa) de les marques VW, Seat, Audi i Skoda, equipats amb motor de gasoil 1.2, 1.6 i 2.0.

golf-gl4712-konfigurator-1920x1222

El Grup VW, que va admetre el seu error des de l’inici, ha anat reparant els vehicles afectats a la UE a mesura que la KBA (autoritat federal alemanya d’homologació de vehicles) donava el vistiplau a les solucions tècniques proposades pel fabricant. L’autorització per reparar els motors 2.0 va arribar el gener de 2016, i la dels motors 1.2, a l’agost. El mes de desembre de 2016, amb l’autorització de les reparacions dels motors 1.6, s’ha iniciat el procés final de revisions.

El Grup VW preveu que tots els models afectats al mercat espanyol puguin estar reparats abans d’acabar el 2017. Per això, a aquells usuaris que encara no hagin rebut una comunicació del Grup VW, els arribarà una carta per fer la reparació, enviada per la Direcció General de Trànsit (DGT) i no pel fabricant. La raó és que la DGT és l’única entitat que, amb el número de bastidor del motor, té coneixement del nom i les dades del propietari actual del vehicle a través del Registre de Vehicles.

Com no podria ser d’una altra manera, les revisions són totalment gratuïtes i es realitzen en tallers oficials. Tot i que són ràpides (entre mitja hora i una hora, segons models i versions), el Grup VW facilita vehicles de substitució a aquells clients que ho demanin. Perquè quedi constància de la intervenció, els motors reparats són marcats amb un segell permanent i indeleble, i els propietaris reben una factura a cost zero en la qual es detallen les intervencions efectuades, que també s’anoten al llibre de manteniment del vehicle.

Convé portar el cotxe a reparar?

Els últims mesos, els mitjans de comunicació han publicat opinions de tota mena sobre la conveniència o no de portar els cotxes a reparar. En aquest sentit, el RACC considera que és millor portar a reparar els vehicles seguint les indicacions del fabricant. D’entrada, perquè un cop efectuada la reparació, el vehicle compleix la normativa europea, la qual cosa permet evitar, en el futur, una possible pèrdua de l’homologació del vehicle per circular. Però també perquè la reparació no invalida el dret que té l’usuari d’emprendre accions legals en defensa dels seus drets i interessos.

Etiquetes de classificació ambiental

Paral·lelament i al marge del cas Volkswagen, la DGT està concedint les etiquetes de classificació ambiental que distingeixen els vehicles més nets. Aquestes etiquetes s’han creat amb l’objectiu que les administracions municipals puguin identificar els vehicles a l’hora de fixar possibles restriccions o bonificacions en episodis de contaminació. En el cas dels vehicles dièsel, als matriculats a partir del 2014 els correspon l’etiqueta C, mentre que els dièsel matriculats a partir del 2006 tenen assignada l’etiqueta B (*).

Actualment, a l’hora de concedir aquests distintius la DGT no té en compte si les emissions dels vehicles han estat manipulades. Per tant, els vehicles afectats pel cas Volkswagen les estan rebent, com qualsevol altre vehicle.

Malgrat que l’usuari rebi l’etiqueta, l’enganxi al seu vehicle i d’aquesta manera pugui evitar restriccions de trànsit que puguin establir els municipis en episodis contaminants en el futur, el RACC reitera la conveniència de portar el cotxe a reparar per estalviar-se problemes a l’hora de superar la ITV, preveient que d’aquí a un temps l’Administració pugui endurir les exigències relacionades amb les emissions.

El RACC, que està en contacte permanent amb les administracions del nostre país i a escala internacional amb els clubs automobilístics europeus i que el 2016 ja va enviar enginyers a Alemanya per validar les solucions tècniques proposades pel Grup VW, segueix de ben de prop el desenvolupament del cas fins a la seva finalització, vetllant sempre pels interessos dels seus socis.

Per més informació sobre etiquetes ambientals, veure article Els cotxes tindran etiquetes segons contaminin.

Deixa un comentari