Convivència entre mitjans de transport

La bicicleta és un mitjà en expansió a les grans ciutats. T’oferim una sèrie de consells, tant per als ciclistes com per als vianants, automobilistes i motoristes quan es troben amb una bicicleta. Perquè els mitjans de transport compartim el mateix espai urbà i hem de conviure, buscant la màxima agilitat, garantint la seguretat viària i donant sempre prioritat als usuaris més vulnerables, els vianants.

Si vas amb bicicleta…

Sigues respectuós amb els vianants

  • Les voreres són per als vianants i, per això, si hi circules a prop, redueix la velocitat.
  • Circula pel carril bici, les calçades i les zones 20 i 30.
  • Respecta els semàfors i els estops.
  • Atura’t als passos de vianants i dona prioritat als vianants.

Sigues respectuós amb els motoristes i els conductors

  • Circula pel carril més proper a la vorera i per la part central del carril.
  • Indica clarament i amb temps les maniobres de canvi de direcció.
  • Respecta els semàfors, els estops i els passos de vianants.
  • Per la calçada, no circulis en sentit contrari.
  • Evita les distraccions: no facis servir els auriculars o el mòbil.
  • No circulis pel carril bus si no està permès.

Si vas amb cotxe…

Sigues respectuós amb els vianants

  • Dona prioritat als vianants.
  • Respecta els semàfors i els senyals d’estop.
  • Atura’t als passos de vianants.
  • Respecta els límits de velocitat.
  • Mantingues la màxima precaució amb la gent gran i els infants.
  • No et distreguis amb el mòbil o els auriculars.

Sigues respectuós amb els ciclistes

  • Dona prioritat als ciclistes a la calçada.
  • No circulis pels carrils bici, no t’hi aturis ni hi aparquis.
  • Estigues sempre atent als retrovisors.
  • Respecta la distància de seguretat de 3 metres darrere del ciclista.
  • Si l’avances, deixa una distància de seguretat d’1,5 metres.
  • Indica els canvis de direcció amb els intermitents.

Sigues respectuós amb els motoristes

  • Si avances un motorista, deixa una distància de seguretat d’1,5 metres.
  • Estigues atent als retrovisors i utilitza els intermitents.
  • Respecta els semàfors, els senyals d’estop i els límits de velocitat.

Si vas amb moto o ciclomotor…

Sigues respectuós amb els vianants

  • Dona prioritat als passos de vianants i fes els girs a baixa velocitat.
  • No circulis per la vorera amb el motor en marxa.
  • Respecta els semàfors i els senyals d’estop.
  • Atura’t als passos de vianants.
  • Respecta els límits de velocitat.
  • Mantingues la màxima precaució amb la gent gran i els infants.
  • No et distreguis amb el mòbil o els auriculars.

Sigues respectuós amb els ciclistes

  • No circulis pel carril bici ni aparquis en aparcaments per a ciclistes.
  • Si avances un ciclista, deixa una distància de seguretat d’1,5 metres.

Sigues respectuós amb els conductors

  • No facis avançaments entre cotxes ni en ziga-zaga.
  • Quan hi hagi congestió, no envaeixis el carril contrari.
  • Indica les maniobres amb els intermitents.
  • Respecta la distància de seguretat.

Si ets un vianant…

Sigues respectuós amb els ciclistes

  • No envaeixis el carril bici ni t’hi quedis aturat esperant per creuar.

Sigues respectuós amb la teva seguretat viària

  • Als semàfors: passa en verd, mai en vermell o groc.
  • Creua sempre pel pas de vianants.
  • Tens prioritat de pas en plataformes úniques i zones 30, però estigues atent als altres usuaris.
  • No travessis el carrer sortint d’entre dos cotxes o per davant d’un autobús.
  • No travessis el carrer ni caminis per la vorera mirant el mòbil.
  • No et quedis a la calçada esperant per creuar.

Si voleu més informació, podeu consultar l’estudi sobre convivència entre usuaris de diferents modes de transport a Barcelona de la Fundació RACC.

Font: Revista RACC.

Comentaris
  1. aNTONI Ferrando

    Estic totalment d’acord en que ens tenim de respectar mutuament, pero tambè crec que el peatons/vianans/ciclistes tindrien de posar.hi una mica mes de la seva part.
    Vianans que surten de darrera una furgoneta en un pas de vianans sense mirar.
    Ciclistes que pasen els passos de vianants acompanyats dels seus fills i ni tans sols paren a mirar sino que tal com venen de la vorera passen.
    Crec que els ciclistes tambè haurien de estar mes controlats com el automovils, motos etc., ja que el 99% no tenen asegurança ni paguen cap impost mtla. etc.
    Com podeu suposr soc conductor d’automobil i estic molt fastiguejat amb aquest tema, perque sembla que siguem els culpables de tot i som els que aportem mes € a l’administracio.
    Salutacions

    PD.
    Si es posible tambe m’agradaria sapiguer quines normes existeixen per posar “bots” a les carreteres, i en quines distancies, ja que jo cada dia en 6 Km de carretera en tic 5, multiplicat per 4 viatges al dia, ja em direu. Crec que aixo aumenta el consum de combustible, desgast de frens, suspensions etc.

    • RACC Bloc

      Bon dia Antoni,
      En referència a la problemàtica que exposa sobre la convivència a la via urbana, algun dels casos concrets que exposa com que els vianants travessin sense mirar o les queixes per part de conductors i vianants sobre el comportament de les bicis són alguns dels motius que han empès al RACC a realitzar aquest estudi. S’ha analitzat de cada mode de transport (vianants, ciclistes, motociclistes i conductors) les infraccions o comportaments inadequats per tal de fer palès quins són els drets i deures de cadascú. També cal indicar que la societat actual tendeix a ser cada cop més intermodal, és a dir, una persona pot agafar la bici i el cotxe per a un mateix desplaçament i tots som vianants. Finalment indicar que des del RACC reclamem l’assegurança de responsabilitat civil als ciclistes.

      Per altra banda, respecte als bots o ressalts existents a les vies urbanes, també es tracta d’un aspecte on el RACC sempre ha estat actiu. Actualment hi ha la Circular 02/05 que aplica a la xarxa viària catalana i la Orden FOM 3053/2008, ambdues molt similars però que només apliquen a carreteres i no a la xarxa de carrers urbans dels nostres pobles i ciutats. És cert que hi ha diversos manuals de recomanacions com el “Dossier tècnic de seguretat viària núm- 26: Elements reductors de velocitat en l’àmbit urbà” publicat pel Servei Català de Trànsit l’any 2014 i el “Manual de disseny de les vies urbanes per a la Mobilitat sostenible” elaborat per l’AMB el mateix any, però és evident que cada ajuntament actua de forma diferent i que no s’està seguint cap regulació específica en el disseny d’aquests elements. Tal com indica, crea un desgast als vehicles, però inclús pot afectar a la seguretat viària segons els casos.
      Salutacions.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *